Chiang Kong en Laos - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Nadine Tonny Naaijkens - WaarBenJij.nu Chiang Kong en Laos - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Nadine Tonny Naaijkens - WaarBenJij.nu

Chiang Kong en Laos

Door: Tonny & Nadine

Blijf op de hoogte en volg Nadine Tonny

17 Juni 2014 | Vietnam, Hanoi

Eenmaal aangekomen in Chiang Kong begon onze zoektocht naar Deng (Deng is familie van vrienden van Tonny zijn ouders). Wij wisten natuurlijk niet waar ze woonde en hoe ze er uit zag, maar na even rond vragen werden we al snel bij haar huis afgezet. Helaas was Deng niet thuis, maar de schilder in huis belde haar direct op. Na een aantal keren te hebben uitgelegd wie we zijn, en meerere telefoontjes naar Deng stond er een kwartiertje later opeens een blanke man op een scooter voor ons neus. Voor de 5e keer legde wij uit wie we waren, totdat Henk opeens zei, maar dan mag je ook gewoon Nederlands tegen mij praten. Nou daardoor ging het communiceren een stuk makkelijker, Henk bracht ons meteen bij Deng die op de markt stond. Na kennis te hebben gemaakt bood ze ons direct een slaapplaats aan en hebben wij natuurlijk Deng wereldberoemde loempia's geproefd. En ze waren heerlijk! De rest van de dag heeft Henk ons Chiang Kong laten zien en veel verteld over de Thaise gebruiken en gewoontes. Erg leuk om op deze manier met het echte Thaise leven in aanraking te komen. Nadat Deng genoeg geld had verdiend op de markt gingen we gezellig met ze 4e uit eten. De volgende dag was het tijd om het land te verlaten en naar Laos te gaan. Deng en Henk brachten ons op haar prachtige scooter naar de grens waar we afscheid hebben genomen.

Gelukkig ging alles goed bij de grensovergang, waar Nadine vaak nogal zenuwachtig is! Binnen een kwartier waren we in Laos en hadden we ons visum. Eenmaal in Laos moesten we helaas een half uur wachten totdat de tuktuk chauffeur zijn karretje vol had, wat uiteindelijk alsnog niet gelukt was. We zaten maar met ze drieën in de tuktuk.

Eenmaal in Huaixay besloten we direct te boeken wat we al heel lang graag wilde doen, namelijk the Gibbon Experience. Een tocht door de jungle waarbij je gebruik maakt van ziplines (tokkelen) en slaapt in boomhutten. En het was geweldig! De volgende dag werden we met een groep van 10 mensen naar en jungle gebracht, waar we daar weer in twee groepjes van 5 werden gesplitst. Na 2,5 uur zwoegen, zweten en klimmen kwamen we eerst bij een waterval een vlak daarna bij de eerst zipline. Na een korte uitleg mochten we dan eindelijk. Het was een fantastische gevoel, helemaal alleen aan een touw op 45 meter hoogte boven de jungle, echt prachtig. Na verschillende ziplines kwamen we aan bij onze eerst boomhut. Wij hadden ons niks voorgesteld van de boomhut, want ja wat kan je verwachten op 45 meter hoogte boven in de bomen. Maar de boomhut was boven verwachting mooi. Heerlijke matrassen, een goed muskieten net, lekker eten en een adembenemend uitzicht vanuit de douche. Na heerlijk te hebben gegeten en een potje te hebben gekaart zijn we gaan slapen. Rond 8 uur werden we wakker met een prachtig uitzicht, en zo'n 500 bijen in onze wc. Het was dan ook echt niet te doen om de wc nog te gebruiken, we hebben maar even gewacht tot we weer tussen de bomen waren. Na 1,5 uur lopen kwamen we bij het volgende gebied met ziplines. Al snel waren we bij onze tweede hut aangekomen. Je kan het je bijna niet voorstellen, maar deze hut was nog mooier en had een nog mooier uitzicht dan de vorige. 'S middags zijn we met ons groepje zonder gids nog lekker gaan spelen in de grote speeltuin voor volwassenen en daarna zijn we lekker gaan eten. Officieel was het niet toegestaan om je in het donker op de touwen te bevinden, maar vlak voor zonsondergang leek het ons leuk om nog snel even een ronde te doen en waren we net voor het donker weer binnen. 'S avonds hebben we het kaartspelletje Dutchgame gedaan wat wij als Dutchies helemaal niet kennen. En toen het helemaal donker werd zijn we snel nog even de kabels opgegaan om naar de prachtige sterren te kijken. Wat een ervaring in het pikke donker onder de prachtige sterrenhemel te hangen. In slaap vallen ging deze keer nog makkelijker dan de eerste nacht, wat goed uitkwam want onze gids vertelde ons dat hij ons om 6 uur kwam wekken. Gek genoeg was onze uitslaper Tonny al voor die tijd wakker en hing alweer aan de kabel voor onze gids er was. Helaas was het slapen in de boomhutten voorbij, maar gelukkig hadden we nog een hele dag vol ziplinen op het programma. Echt een ervaring om nooit te vergeten.

Eenmaal terug in Huaixay zijn we lekker gaan douchen. Daarna hebben we met een aantal anderen, welke ontmoet tijdens the Gibbon Experience, de boot naar Luang Prabang geboekt. Twee dagen op een boot klinkt niet echt verleidelijk als er ook een acht uur durende busrit is, maar het schijnt een hele ervaring te zijn. Om de dag goed af te sluiten zijn we met ze vijven gaan eten. Na het eten kwamen we plots in een karaoke bar terecht. Iedereen was een beetje afwachtend en lacherig totdat Tonny opeens helemaal in zijn element was en de sterren van de hemel zong. Na allemaal wat liedjes te hebben gezongen en wat drankjes te hebben gedronken was het bedtijd. De volgende dag gingen we al vroeg met de boot naar Pak Beng om daar te overnachten en daarna door te varen naar Luang Prabang.

Het was inderdaad een mooie ervaring, de Slowboat!. Een gammel bootje dat twee dagen lang voer over de Mekongrivier en ons voorzag van prachtig uitzicht. Volgens ons was dit stukken beter dan een minibusje over kronkelende wegen, maar wat Nadine betreft had de boottocht wel zo'n 1,5 dag korter gemogen. In Luang Prabang aangekomen werden we direct geconfronteerd met de manier van handelen van de mensen uit Laos. We werden namelijk niet zoals beloofd in de stad afgezet, maar figuurlijk afgezet. Zo'n 10 kilometer buiten de stad zodat ze weer een manier hadden verzonnen om aan ons te verdienen. Voor maar 20.000 kip per persoon, nog niet eens € 2, brachten ze ons naar het centrum. Ach we moeten er maar om lachen. Helemaal grappig was dat we de ochtend erna tijdens ons ontbijt aan de Mekong, de locals wel gewoon in het centrum zagen uitstappen vanaf de Slowboat.

Leuk in Luang Prabang is dat je op de markt voor 0,90 euro cent onbeperkt kan eten, wij als gierige Nederlanders hebben daar maar direct gebruik van gemaakt en het was nog lekker ook. De volgende dag zijn we op zoek gegaan naar een scooter, wat uiteindelijk niet gelukt was omdat we voor het eerst ons paspoort achter moesten laten. Waar we in Thailand alleen 1000 Baht borg moesten geven. We hadden dit keer ons paspoort nodig omdat we een visum wilde aanvragen voor Vietnam. Toen we dankzij de Laose Siësta voor een gesloten deur stonden bij de immigration office kwamen we ineens een Nederlands stel tegen.
We zijn toen gezellig wat met hen gaan drinken in een leuk tentje genaamd Utopia. Het was zelfs zo gezellig met Sjoerd en Katelijne, dat we hadden afgesproken om in de avond samen te eten. Die middag zijn we sieraden gaan maken, wat vooral Nadine super leuk vond om te doen. Tonny was in het begin iets minder enthousiast, maar heeft uiteindelijk toch een armbandje uitgekozen wat hij voor Nadine ging maken. Hij werd er zo goed in dat hij zelfs het vlechten onder de knie kreeg!!

De volgende dag hebben we ons met de tuktuk naar de schitterende waterval ....... laten rijden. In de avond was het tijd voor de eerste Laose massage. Dit gebeurde met een halve pot tijgerbalsem. Ondanks de allereerste regenval tijdens onze reis, welke behoorlijk was, kan je je voorstellen dat we het tijdens het slapen niet koud hebben gehad.
De derde dag vonden we het weer eens tijd om een stad per fiets te verkennen. Tijdens de tocht op eigen houtje hebben we een tussenstop gemaakt voor een heerlijke hotstone massage en later een potje voetbal met wat plaatselijke jongelui.

Na Luang Prabang hebben we onze reis vervolgd in een mini busje naar Vang Vieng. Vang Vieng staat bekend om het tuben, wat wij zeker wilde meemaken. Tuben is met een band over die rivier van bar naar bar. Het was een hele leuke ervaring, alleen is het eigenlijk meer barring dan tubing! We kwamen aan bij de rivier waar we direct de eerste bar in werden gesleept en een gratis shotje kregen. Bij iedere bar krijg je een gratis shot en een armbandje. Na een uurtje te hebben gezeten, hebben we samen met een Canadees stel de tubes gepakt om naar de volgende plek te dobberen. Het tuben naar de volgende bar nam zeker 10 min tijd in beslag, waarin we ons klaar konden maken voor het volgende gratis shotje. Ook in deze bar zijn we weer ongeveer 1 uur a 1,5 uur gebleven. We hebben hier Beer Pong gespeeld, er was een volleybalnet en uiteraard hebben we weer een drankje moeten drinken. O wat was het verschrikkelijk! ;p Hierna vonden we het wel weer tijd voor een stukje tuben. Wat deze keer zeker een kwartier duurde!! Bij de volgende bar kregen we uiteraard weer een gratis shotje en hebben we waterbasketbal gespeeld. Als je je afvraagt wat dat is, het is een basketbalveld met een sproeier aan de bovenkant van de basket. Lekker verfrissend dus. Na dit spelletje waterbasketbal hadden wij en het Canadese stel wel even genoeg van de barren, dus zijn we stiekem een grot ingegaan. Eigenlijk stond er een bordje gesloten, maar na een paar drankjes denk je dat je alles mag, dus wij vonden het een goed idee om naar boven te gaan. Na ongeveer 20 minuten klimmen en klauteren kwamen we aan bij de grot. Zo slim als onze Canadese vrienden waren, hadden ze wel een lampje bij zich, dus daar gingen we met z'n vieren de donkere grot in. De jongens wilde maar verder en verder de grot in, maar Maude en Nadine vonden het een beter idee om terug te gaan omdat het buiten als snel donker begon te worden en we nog zo'n 20 min de berg af moesten klimmen. Toen we eindelijk de jongens over hadden gehaald terug te gaan en de heftige klim naar beneden hadden gehad, kwam Tonny erachter dat hij onze kleren boven bij de grot had laten liggen. Als een gek zijn we dus weer de berg opgerend kleding gepakt en weer afgerend en gelukkig kwamen we vlak voor t donker beneden. Louis was alvast naar de volgende bar gezwommen om 4 banden terug te jatten, aangezien iedereen al weg was naar de laatste bar en onze banden ook maar gelijk mee hadden genomen. Het was een avontuur, maar we zaten gelukkig weer met 4 banden in het busje terug naar het centrum.

De volgende dag zijn we met Louis en Maude wezen klimmen op een 20 meter hoge rotswand, super gaaf om te doen. Na het klimmen zijn we lekker bij een restaurantje gaan liggen (ja liggen, je hebt hier ligbedden het in de restaurants) en hebben we de hele middag afleveringen van Friends gekeken. Daarna was het tijd voor de laatste stad in Laos, Vientiane.

Wij vonden Vientiane eigenlijk niet echt heel bijzonder, maar we moesten hier 2 dagen blijven aangezien we een ticket naar Hanoi hadden geboekt. We hadden de keuze tussen 30 uur in een busje, of voor 40 euro meer, 1 uur vliegen. Wij hadden onze keuze vrij snel gemaakt. We hebben wel eens veiligere vluchten meegemaakt, maar het is weer allemaal goed gegaan. En verrassend genoeg hadden we binnen 75 minuten ons visum, onze backpacks en zaten we in een taxibusje onderweg naar ons verblijf in Hanoi!

Op het moment vieren we Nadine haar verjaardag in een iets luxer verblijf en zijn al halverwege Vietnam. Meer over Vietnam bewaren we voor de volgende keer, wij duiken het zwembad weer in!

XXX

• 17 Juni 2014 - 09:49

Lony Van Sloun:

WOW, dat klinkt allemaal wel heel erg geweldig!! al ken ik je niet Nadine, toch nog gefeliciteerd met je verjaardag. Ziplines...dat lijkt me waanzinnig, dat tubing beter barring genoemd kan worden zegt al genoeg,tuben: LEUK, barring: NEE. Mooi verhaal ook over Deng, een supermanier om over de manieren en gewoonten in een land te horen; je zou in elk land een paar Dengs moeten kennen; dat lijkt mij nou gaaf. Geniet nog lekker van jullie prachtreis!!! Groetjes, Lony

• 17 Juni 2014 - 20:19

PaP:

Genieten! dat doen jullie wel! Groetjes PaP

• 17 Juni 2014 - 22:30

Jaimy Snoey:

Leuk om te lezen !!! Ik heb ze gelijk allemaal gelezen en ben helemaal bij.
    Ik wacht op jullie volgende verslag. :)
    Groetjes Jaimy

• 22 Juni 2014 - 20:39

J.Welfing:

Fantastisch wat jullie allemaal zien en doen. Fijn om het te kunnen lezen, dan kunnen we een beetje meeleven. Aan touwen hangen en zo naar boomhutten gaan kunnen wij niet meer, maar in gedachten geniet ik (Opa) mee. Oma bewonderd de door jouw (Nadine ) gekochte kleren. Geniet nog mar volop. Oma. Opa

• 24 Juni 2014 - 12:18

Nadine :

Hoi opa en oma, bedankt voor al jullie lieve berichtjes die we van jullie krijgen! Heel leuk om wat van jullie te horen! Liefs Tonny en Nadine

• 14 Juli 2014 - 23:07

Lot:

Nadien! Tonny! Tijd voor n nieuw verhaaaaaaltjee!! ;)