De eerste maand is voorbij! - Reisverslag uit Chiang Khong, Thailand van Nadine Tonny Naaijkens - WaarBenJij.nu De eerste maand is voorbij! - Reisverslag uit Chiang Khong, Thailand van Nadine Tonny Naaijkens - WaarBenJij.nu

De eerste maand is voorbij!

Door: Tonny & Nadine

Blijf op de hoogte en volg Nadine Tonny

20 Mei 2014 | Thailand, Chiang Khong

Voordat we het vergeten te zeggen pak alvast genoeg te eten en te drinken, omdat we wat hebben in te halen wordt dit een behoorlijk verslag!
Waar waren we gebleven. Met de nachttrein van Ayuthaya naar Chiang Mai. Een goed begin doordat de trein maar drie kwartier te laat was (we hadden op een hier normale twee uur gerekend). De rit zelf, waar we in 13 uur ongeveer 700km hebben overbrugd, was verre van hels. Het was een geweldige rit, waar we met veel mensen van verschillende nationaliteiten hebben gesocialized en gepilst. Op advies van Wouter & Marina hadden we al wat bier Ingeslagen voordat we in de trein zaten. In de trein koste een fles namelijk € 5. Gelukkig waren twee oudere Amerikanen zo vriendelijk om onze biertjes te betalen, dat scheelde weer. Vanaf 11uur ging de cafécoupe dicht en was het bier op een gegeven moment op. Een Thais stel wist dat dit ging gebeuren en zo begon de onderhandeling. Van 5 halve liters voor 2000 baht zijn we met de groep naar 1000 baht gezakt. Na onze fles was het tijd om te slapen en dat lukte wel. Toen we wakker werden in de ijskoude aircowagon hadden we nog maar een uur voor de boeg.
In Chiang Mai werden we in het relaxte Julie's Guesthouse weer herenigd met Wouter en Marina. Onder het genot van een potje pool, hebben we dit maar gevierd.

In Chiang Mai waren tal van activiteiten die we konden doen, onze keuze viel op een kookcursus. We werden in de ochtend met een busje opgehaald waarmee we eerst naar een locale markt zijn gegaan. Een markt die maar liefst van 04:00 tot 17:00 open is. Eerst vertelde Sammy, onze cookteacher, ons wat over alle soorten rijst die bestaan. Daarna kwamen we erachter waarom de kokosmelk uit de kokosnoot zelf niet zo lekker is als de kokossmaak die wij kennen. Het is namelijk niet de kokosmelk, maar het sap geperst uit de harde stukken kokos die wordt gebruikt! Daarna konden we zelf even rondlopen op de markt. We zagen rauwe bebloede stukken vlees op tafel liggen met de vliegen erop. Ze hebben hier blijkbaar een iets ander idee van hygiene dan in het westen. Gelukkig hebben we niet gezien wat er verder allemaal gebeurt met de varkenskoppen, levende vissen en halve beesten die de hele dag op tafel lagen te stinken.
Na het bezoekje aan de lokale markt gingen we naar Sammy's boerderij. Middenin de rijstvelden stond een prachtig huis met een super grote tuin waar Sammy bijna alle ingrediënten, groenten en fruit uit haalde voor de gerechten die we hebben gekookt. Voor jullie leuk om te weten, we hebben een kookboekje meegekregen, dus als we thuis zijn kunnen jullie profiteren van onze geleerde kookkunsten!

Nadat we propvol weer aankwamen bij Julie's Guesthouse hadden we besloten om de volgende dag een scooter te huren. De eerste kilometers waren een beetje onwennig omdat Nadine nog nooit op een scooter had gereden, maar al snel kregen we de slag te pakken en zijn we lekker de bergen van Doi Suthep in geracet. Eerst zijn we naar een tempel gegaan die 'Tonny' uiteraard erg graag wilde zien. We hebben daarna op de berg ons welverdiende ijsje gegeten en zijn op zoek gegaan naar een Nadine's waterval. Toen we uiteindelijk aankwamen bij de waterval en 220 bath hadden betaald, begon het helaas vrij snel met onweren en regenen, echt genieten van de waterval konden we dus niet. Met gevaar voor eigen leven (volgens Richard die het maar niks vindt dat we een scooter hadden gehuurd in het met wegpiraten gevulde Thailand) gingen we de natgeregende wegen van de berg weer af. We zijn daarna nog even naar een shoppingmall geweest waar Nadine helemaal is los gegaan. Haar tas is zo langzamerhand zo zwaar dat ik haar rugtasje al mag tillen!

De volgende dag begon het avontuur in de Jungle. We zijn drie dagen met een klein rugtasje de Jungle ingegaan. S'Ochtends werden we opgehaald door een busje die stipt op tijd klaar stond. Geen sarcasme hier, dit keer ruimte voor een compliment. Ondanks dat de Thaaien met hun cultuur plezier hoger in het vaandel hebben staan dan de westerse efficiency en productiviteit, zijn ze redelijk stipt wat betreft op tijd komen.
Na 2 uur rijden en lekker te hebben geluncht, begon de wandeltocht. Als snel stond onze gids Simon plotseling stil en begon hij met zijn machette in de modder te vroeten (volgens Nadine proeten ;p). Na 5 minuten zoeken haalde hij opeens een super grote spin uit de aarde. Behendig pakte hij deze spin beet en haalde zijn giftige angel eruit zodat ook wij hem konden beethouden. Tonny wilde dit wel graag en hield als een held de spin beet, Simon ging nog een stapje verder en deed de spin ook nog even in zijn mond. Na ongeveer 3 uur te hebben gewandeld kwamen we bij een primitief hutje aan waar een Thaise familie woont. Wij werden hier echt heel erg goed verzorgd met een lekkere verse maaltijd. Toch is de manier waarop deze Thaise familie hier leeft moeilijk voor te stellen.
Nadat we hadden gegeten en rustig zaten uit te buiken begon het bankje waarop we zaten opeens heftig te schudden. Eerst dacht Nadine dat haar buurman een spastisch trekje had, totdat haar buurman duidelijk hetzelfde dacht. Iedereen keek elkaar aan en toen kwamen we tot de conclusie dat het een aardbeving was. Bij ons nog niet eens zo heel heftig, maar voor ons wel een compleet nieuwe en dus bijzondere ervaring. Later bleek dat in Chaing Rai een aardbeving met 6.0 kracht had plaatsgevonden (voor de bezorgden onder jullie daar rijden we 'as we speak' van weg)!

Na nog een dag te hebben gelopen, Nadine's kleine blaar, een mooie slaap locatie en springen vanaf een 8 meter hoge waterval verder gingen we weer terug naar de beschaving waar konden genieten van de geweldige gedeelde douche in het hostel. Dat je hier zo'n behoefte aan kan hebben!

De volgende dag gingen we met een busje naar Pai, een klein rustig hippie dorpje met een ontzettend relaxte sfeer. De busrit was echt afzien voor Nadine, omdat het 2,5 uur rijden over hobbelige bergweggetjes was. Rob, ik zal nooit meer iets over je rijstijl zeggen ;). In Pai aangekomen hadden we een prachtig hutje aan het water gevonden voor nog geen 5 euro per nacht. We zijn hier 4 dagen gebleven en hebben eigenlijk niet heel veel bijzonders gedaan behalve lekker even uitrusten. We hebben even met de scooter de omgeving verkend, waardoor we bij een warmwaterbron kwamen. Het water was bovenin zo warm, 80 tot 100 graden, dat je eieren kon koken in dit water. Iets lager op de berg had het water een temperatuur van 36 graden waar we even hebben gezwommen. Echt bijzonder hoe dit water op een natuurlijke manier deze temperatuur kan bereiken. Verder zijn we nog naar een waterval geweest en hebben we bij het zwembad gelegen.

Na 4 dagen vonden we het weer tijd worden voor wat actievers. We zijn dus naar een tourbureau gegaan en hebben voor de volgende dag een tour naar lodge cave geboekt. Een ruim anderhalve km lange grot waar je met een bamboevlot, onder begeleiding van de lokale bevolking, 3 verschillende ruimtes kon bekijken. Na het grot avontuur reden we nog een stukje en gingen we tubend de rivier af. In het begin was het niet echt spectaculair en was het meer een beetje dobberen op een band en af en toe zelfs lopen, omdat we in het nog ondiepere gedeelte vast zaten tussen de stenen. Na dat we gegeten hadden op een brug boven de rivier werd het spectaculairder. De stroomversnellingen werden sterker en op een gegeven moment kwamen we bij een super mooie waterval waar onze gids hele mooie foto's van ons heeft gemaakt.

Tonny wilde graag nog een aantal grotten bekijken waardoor we hebben gevraagd of we bij een hostel in de buurt afgezet konden worden zodat we de volgende dag nog wat grotten konden bezoeken. We kwamen bij dit hostel 2 Amerikaanse meisjes en een Engels stel tegen die dit ook wel leuk vonden, dus besloten we met ze 6e een tour te doen. Drie verschillende grotten op één dag met tussendoor stukken wandelen door de bergen was voor Tonny fantastisch. Nadine vond het wandel gedeelte wel leuk, maar het klimmen en kruipen door de grotten op z'n zacht gezegd iets minder. Het met je knieën en buik over kleine kiezelsteentjes en door het water tijgeren in deze watervalgrot vond ze verschrikkelijk!! Maar goed ze heeft haar angsten overwonnen en de kleine spleetjes in de grotten overleefd. Voorlopig even geen grotten meer.

Na het grottenavontuur zijn we met een lokale bus naar Pai gegaan om de foto's op te halen die de dag ervoor tijdens het tuben waren gemaakt. Toen we de bus van binnen zagen hadden we niet verwacht dat we de berg op zouden komen.
De volgende dag ging de reis verder naar Chiang Rai, met een iets luxer minibusje. Deze bus ging gelukkig iets sneller dan de lokale bus, wat wel resulteerde in een kotsende Nadine. Gelukkig waren we voorbereid en hadden we plastic zakjes bij ons. Bij de tussenstop hebben we bij een apotheek tabletjes gekocht tegen wagenziekte, welke verdraaid goed werkten!

Ondanks dat we Chiang Rai beiden niet zo'n fantastische stad vinden, hebben we hier in nog geen 48 uur, toch wat wonderbaarlijke en euforische momenten meegemaakt.
Tijdens onze verkenning hebben we op een avondmarkt een 'heeele', niet van echt te onderscheiden, mooie Ray-ban zonnebril met harde case gekocht! En dat voor nog geen 8 euro totaal. Tijdens het onderhandelen over de prijs stond iedereen plots stil omdat het volkslied werd gespeeld. Wij wisten niet wat ons overkwam omdat iedereen toen alles uit zijn of haar handen liet vallen. Maar het schijnt een gewoonte te zijn dat iedere dag om 7uur in de ochtend en 6 uur in de avond het volkslied gespeeld wordt. De volgende avond zijn we naar de Bioscoop geweest. Voordat Godzilla begon werd zoals gebruikelijk ook hier weer het volkslied afgespeeld. Dit keer met promotiefilmpje voor het Thaise koningshuis, waar ook Willem en Maxima op te zien waren. Na het gevoel te hebben gehad even weer in het westen te zijn geweest, kwam Tonny tot de ontdekking dat hij niet zo slim was geweest. Hij had namelijk zijn helm op zijn kop op de scooter te laten liggen, waardoor deze toen we terug kwamen helemaal volgeregend was.

Met nog tien minuten rijden in de lokale bus hebben we het voor elkaar gekregen jullie met dit iet wat kleine verslag volledig bij te brengen bij onze ervaringen tot dusver! Ik stop nu de I-pad weg zodat we ons mentaal gaan opmaken voor de lekkerste spring rolls van Thailand, namelijk die van Deng in Chiang Khong!!

Tot in Laos!

• 20 Mei 2014 - 13:51

Willem Hinnen:

Klinkt allemaal geniaal man! Doe je goed, maak er wat moois van! Kzal even kijken of ik vrijdag nog Fototje van de bruid en de bruidegom voor je kann maken!

Veel plezier daaro

• 20 Mei 2014 - 14:25

Tonny:

Bedankt, we doen ons best
    We willen zeker foto's zien van Miguel en Manon!!

• 20 Mei 2014 - 14:36

J.welfing:

Fantastisch verslag. We wachten op het volgende hoofdstuk.
    Grandioos geniet ervan opa, mede namens oma

• 20 Mei 2014 - 16:39

Kelly:

Dat wordt samen koken in december, ik heb het kookboekje ook nog ergens liggen.
    Leuk dat jullie bij Julie's Geusthouse uit zijn gekomen, hopelijk hebben jullie kunnen winnen met die mega pooltafel :). Ik ben heel benieuwd naar jullie volgende verhaal....

• 20 Mei 2014 - 21:54

PaP:

wat een avontuur; veel plezier!

• 20 Mei 2014 - 22:11

Lot:

Heeerlijk om te lezen! Jullie hebben al zoveel meegemaakt en dat in nog maar 1 maand! Nou nadien, als je terug bent proef ik graag je kookkunsten :))
    Geniet in Laos!

• 20 Mei 2014 - 22:24

Pa En Ma :

Hallo Tonny en Nadine ,
    Wat hebben jullie weer een hoop mee gemaakt !
    Leuk verslag om te lezen .