Eilanden, stranden, stranden en nog eens stranden. - Reisverslag uit Hat Yai, Thailand van Nadine Tonny Naaijkens - WaarBenJij.nu Eilanden, stranden, stranden en nog eens stranden. - Reisverslag uit Hat Yai, Thailand van Nadine Tonny Naaijkens - WaarBenJij.nu

Eilanden, stranden, stranden en nog eens stranden.

Door: Tonny & Nadine

Blijf op de hoogte en volg Nadine Tonny

04 September 2014 | Thailand, Hat Yai

Een gedeelte van onze reis waar we al een tijdje naar uitkeken. De eilanden van Thailand. Vanuit Cambodja zijn we eerst met de bus naar Bangkok gegaan. Erg leuk om weer terug te zijn op de plek waar we 3 maanden geleden zijn begonnen. Bij de douane was het weer een hele belevenis, deze keer ging alles goed met het visa wat we al in Phnom Phen hadden geregeld, maar we moesten deze keer 3 uur in de rij voordat we eindelijk de douane door waren. Voor een handeling wat maar 2 minuten in beslag neemt lijkt dit erg lang, het kwam omdat we helaas net tijdens het middageten bij de douane waren. Het maakt ze hier niet uit hoe druk het is, ze gaan gewoon met ze alle tegelijk eten, waardoor de helft van de stoelen maar bezet was. Achja na even te hebben gewacht waren we dus weer in Thailand. Omdat we zoals we al hadden gezegd zo veel spullen hadden gekocht hebben we in Bangkok maar even een pakketje naar huis gestuurd, bijna 10 kilo was de schade, gelukkig hoeven we dat allemaal niet meer mee te sjouwen. Ook hebben we vernomen dat het pakketje alweer veilig in Nederland is aangekomen!

Na even te hebben rondgesnuffeld in Bangkok was het tijd om het vliegtuig te pakken naar Krabi. We hadden deze keer weer de keuze tussen vliegen van 1,5 uur of met de bus voor 18 uur voor dezelfde prijs, dan maar weer het vliegtuig in.

Aangekomen in Krabi was het voor ons al snel duidelijk dat de zomervakantie in Nederland begonnen was. In het restaurant waar we zaten was het net of we weer even thuis waren, overal om ons heen waren Nederlanders.

Het eerste eiland was Ko Lanta, een super rustig maar mooi eiland. Eigenlijk was er vrij weinig te doen op dit eiland behalve bij het zwembad liggen. Heel veel meer hebben we deze 4 dagen dan ook niet gedaan. Alleen hebben we op een regenachtige dag nog een scooter gehuurd om het eiland te verkennen.

Na 4 dagen rust vonden we het tijd voor een wat drukker eiland. Namelijk Ko Phi Phi, wat toch wel een van onze favoriete eilanden was. Ko Phi Phi is een eiland zonder wegen, waar je dus alles te voet of met de fiets moet doen. We waren dan ook erg verrast toen we bij de boot aankwamen dat ze ons een taxi aanboden. Het taxi houd hier dus in, een kar waar alle tassen opgelegd worden, zodat je niet je tas hoeft te sjouwen als je naar het hotel loopt. Wij hebben de taxi rit maar afgeslagen, onze tassen waren immers lang niet zo zwaar meer nu we alles naar huis hadden gestuurd! Na even te hebben rondgelopen vonden we een leuk nieuw onderkomen. Daarna gingen we lekker wat eten. Onderweg kwamen we Jarno (oud klasgenoot van Nadine) en Mark tegen waarmee we direct besloten een tour te boeken naar het beroemde strand van de beach. Het strand was bizar mooi, maar daardoor jammergenoeg ook afgeladen met toeristen.

Verder hebben we een mooi feestje meegepakt, zijn we naar een uitzichtpunt geweest wat echt schitterend was, hebben we een kanotocht gedaan en gesnorkeld en hebben we helaas nog een bezoekje aan de dokter mogen brengen.

Tonny had namelijk last van muggenbulten op zijn voeten, normaal niet zo erg zou je zeggen, maar omdat het zo jeukte heeft Tonny zijn hele voeten open gekrabbeld. Ook dat is bij ons normaal niet echt een reden om de dokter te bezoeken, ware het niet dat de hygiene in Thailand niet zo is als in Nederland. Omdat het elke keer zo hard regenende op Ko Phi Phi en de waterafvoer niet zo is zoals we gewend zijn, stond na een bui en hele dorp vol water. Omdat hier overal afval op de grond verzameld ligt, is dat water dus niet echt schoon. Dit resulteerde dus in dikke en ontstoken voeten. Gelukkig was het na een paar dagen met koorts op bed, goed schoonmaken, een tijdje niet zwemmen en een antibiotica kuurtje snel weer over.

Na Ko Phi Phi zijn we naar de oostkust van Thailand afgereisd, we begonnen met Koh Tao. Koh Tao staat bekend om de goedkope duik cursussen die ze aanbieden. We vonden het beide dan ook super leuk om hier onze Padi te halen. De eerst dag begon in de avond en was een paar uurtjes theorie. Erg leuk omdat onze hersens weer een keer aan het werk gezet werden voor het eerst in weken. De volgende dag gingen we vroeg het zwembad in om onze eerste duik te maken. We kregen verschillende oefeningen in het veilige zwembad. Zoals wat je moet doen als je zuurstof op is, je zuurstof mondstuk kwijtraakt, je bril is volgelopen met water en hoe je je oren moet klaren. Ook moesten we een kleine zwemtest doen, 200 meter zwemmen in een zwembad van 2 bij 2, een bijzondere oefening dus, en 10 minuten in het water blijven drijven of watertrappelen. Voor Nadine was dit laatste een eitje, die blijft namelijk drijven zonder iets te doen, maar ook topzwemmer Tonny is met vlag en wimpel geslaagd voor deze test. In de middag was het weer tijd voor onze theorie les.

De volgende ochtend kregen we onze laatste theorieles en moesten we ons theorie examen maken. Beide zijn we uiteraard voor dit examen geslaagd!! In de middag was het tijd voor onze eerste twee duiken in de zee, eindelijk. Helaas had Nadine de avond ervoor koorts gekregen en was ze eigenlijk ziek. Toch wilde ze heel graag duiken. Een paar aspirientjes erin en gaan dus. De twee eerste duiken waren super gaaf. De eerste duik was vooral genieten van de onderwaterwereld, de tweede duiken moesten we weer we wat oefeningen doen die we de dag er voor ook in het zwembad hadden geoefend. Na het duiken ging vooral Nadine snel naar bed, want de volgende dag stonden er weer twee duiken op het programma.

Helaas was Nadine nog steeds ziek de volgende dag, maar gelukkig kon ze na deze twee duiken lekker een paar dagen haar bed in. De laatste twee duiken in de zee waren dieper dan de eerste twee, deze keer gingen we namelijk naar 18 meter. Vooral de laatste duik was super mooi, we hebben heel veel koraal, een school barracuda's en mooie nemo's gezien. Na deze duiken zijn we allebei gecertificeerd om zelfstandig tot 18 meter te duiken en hebben we onze Padi Open Water!!

Na onze cursus wilde we nog even een dagje bijkomen. Maar omdat vooral Tonny ons hutje zonder water, dat van ellende bijna uit elkaar viel, helemaal zat was zijn we verhuist! En wel naar een mooie bungalow met een zwembad. Zo kon Tonny nog een dagje bijbruinen en Nadine een dagje uitzieken. Hierna waren we klaar voor Koh Phangan, het eiland van de wereld beroemde Full moon party. Voor dit bekende feestje hadden we nog drie om te relaxen. De dag voor het feest zijn we samen met Anita en Thomas onze outfit gaan scoren en hebben we verf gekocht om onszelf helemaal in full moon sfeer te maken. En omdat de drie dagen relaxen wel heel relax waren hebben we de Jungle party als prefeest meegepakt.

Na Koh Phangan hadden we eigenlijk niet echt zin om ver te reizen waardoor we naar het buureiland, Koh Samui zijn gegaan. Een eiland wat zo groot is dat je het bijna geen eiland kan noemen, maar waardoor we wel eindelijke weer een keer naar de bioscoop konden gaan. Deze keer de film Into the storm. Op Koh Samui hadden we een hutje vlak bij de zee en bij een snorkelpunt. Nadine heeft meteen een snorkel gekocht en is een paar keer gaan snorkelen. Tonny moest helaas uit het water blijven omdat hij het weer nodig vond om zijn muggenbulten open te krabbelen en dus weer ontstoken voeten had. Een ziekenhuis bezoekje, antibiotica en een paar dagen niet zwemmen was dus weer noodzakelijk. Toch heeft ook hij hier kunnen genieten van het mooie uitzicht. Koh Samui is het laatste eiland wat we in Thailand hebben gezien. Gelukkig was zijn er in Maleisië ook veel mooie eilanden.
Om naar Maleisië te gaan moesten we eerst naar een plaats vlak bij de grens. Hat Yai, een stad waar we snel weer weg wilde want sfeer was er niet helaas. De volgende dag zijn we dan ook snel met een lokaal busje naar de grens gegaan. In dit busje moesten we overigens voor 3 personen betalen omdat onze tassen zo groot waren, ach ja ze verzinnen altijd wel iets om geld uit je te trekken.
Onze avonturen in Maleisië volgen snel.

Liefs Tonny en Nadine

• 04 September 2014 - 08:35

Lotte:

Vanuit de Amsterdamse metro jullie verhaal gelezen, met gelukkig ook hier weer een zonnetje aan de hemel, ok stelt niets voor vergeleken de zon bij jullie maar ik ben er blij mee ;-) Wat gaaf dat duiken, dat zal daar wel super mooi geweest zijn. Tonny ik herken het krabben aan bulten ;) als ik ooit daarnaar toe ga zal ik aan je denken hehe, maare een ezel stoot zich geen twee of eeh drie keer aan dezelfde steen he? :P
    Geniet in Maleisië van de mangoestines (zooo lekker), en de Durian al geproefd??? Hehe
    Liefs!

• 05 September 2014 - 19:51

Pap Frank:

leuk dat jullie steeds je belevenissen in een reisverslag zetten. dan leven we toch een beetje mee. Tonny, niet meer krabben he!!!!